Astrologie v rytmu celostnosti Dane Rudhyara
ASTROLOGICKÁ KONFERENCE
Astrologie v rytmu celostnosti Dane Rudhyara
Stále se mluví o novém paradigmatu, o změně myšlení, novém věku a novém vědomí. Dane Rudhyar přichází už od poloviny minulého století se zcela konkrétními postoji a cestami, které mohou člověku pomoci poznat své lidství ve větší šíři než doposud. Vstupme na cestu světla transformace, kterou jdou Rudhyarovi následovníci a která může oslovit právě ty, kteří hledají směr k lepší budoucnosti.
PŘEDNÁŠEJÍ:
Pavel Turnovský: Rudhyarova cesta od harmonické k transpersonální astrologii.
Na počátku Rudhyarova budování astrologie jako nástroje harmonizace osobnosti nacházíme často reakci na myšlenky Marca Edmunda Jonese. I po více než třech čtvrtích století je četba Astrologie osobnosti z roku 1936 velkým dobrodružstvím. Přednáška je úvodením do vývoje Rudhyarovy interpretace a reinterpretace astrologických myšlenek v letech 1936 až 1979.
Jindřich Veselý: Rudhyarovo pojetí transpersonality.
Rudhyar byl pravděpodobně vůbec první, kdo začal užívat slovo „transpersonální“. Jeho pojetí se však od toho, jak bývá toto slovo obvykle chápáno v současnosti, poněkud liší. Přednáška bude mít za cíl představit Rudhyarovo pojetí transpersonality především s ohledem na jeho metafyziku a psychologii, srovnat je s tím, jak transpersonalitu chápou další současní autoři a zamyslet se nad tím, co mají tato pojetí společného, čím se naopak liší a jak by se případně mohla vzájemně obohatit.
Martina Lukášková: Touha překročit vlastní já aneb za hranice individualismu.
Rudhyar v roce 1966 nastínil možné spojení astrologie a moderní psychologie, v kterém astrologie poskytuje „strukturu“ a psychologie „obsahy“. Tato dvojice se pro Rudhyara stala nezbytnou pro studium všech forem existence, ať jsou to formy biologické, psychologické, sociální nebo kosmické. Přednáška má za cíl ukázat směry a konkrétní astrologické impulzy, které Rudhyar nastínil a které mohou člověku pomoci na cestě za hranice vlastního já.
KDY: 20. 2. 2013
KDE: v Emauzském opatství,
Vyšehradská 320/49, Praha 2
http://www.mapy.cz/#x=14.421028&y=50.072112&z=15&d=addr_8940155_1&t=s
V KOLIK: v 18:00 – 21.00 hod
VSTUPNÉ: 100,- Kč
Astrologický kurz Interpretace aspektů v praxi
ASTROLOGICKÝ KURZ PRAKTICKÉ INTERPRETACE ZÁKLADNÍCH ASPEKTŮ
Letoři: Martina Lukášková a Pavel Turnovský
.
ČÍM JSOU ASPEKTY
Fyzicky jsou aspekty úhlovými vzdálenostmi mezi planetami či prvky horoskopu. Od dob Klaudia Ptolemaia (90-160 n.l.) se používalo 5 základních (konjukce, opozice, kvadratura, trinus a sextil. Tuto řadu rozšířil Johannes Kepler (27. prosince 1571 Weil der Stadt – 15. listopadu 1630 Řezno), který zavedl mj. kvinkunx (150°), oktil (45°), trioktil (135°), semisextil (30°) a kvintil (72°).
Prakticky jsou aspekty klíčovými ukazateli způsobu, jak spolu jednotlivé funkce planet či prvků horoskopů spolupracují.
Pokud se nám podaří vypustit z mysli tradované „zaklínání“, ve kterém se aspekty rozdělují na dobré a špatné, objevíme jejich funkci v daleko bohatším spektru. Například zjistíme, že ony „špatné“ aspekty leckdy vedou k dynamickému a tvůrčímu životu a ty „dobré“ přispívají k prohlubování osobní lenosti a povrchnosti. A nejenom to! Cyklický pohled na aspekty nám nabídne možnosti, kterých jsme si dříve při interpretaci nevšímali.
.
CÍLE KURZU
1. Krátký, ale exkluzivní teoretický úvod seznámí účastníka s neprávem opomíjenou a to víc nosnou cyklickou propojeností aspektů. Značný důraz bude na praktické zažití probírané látky, na interpretaci aspektů horoskopů účastníků kurzu versus horoskopy0 známých osobností.
Věnovat se budeme těmto aspektům: konjunkce, opozice 180°, trínus 120°, 240°, kvadratura 90°, 270°, kvintil 72°, bikvintil 144°, sextil 60°, 300°.
2. V praxi budeme interpretovat vztah osobních planet (Slunce, Měsíc, Merkur, Venuše, Mars) s planetami společenskými (Jupiter, Saturn) a transpersonálními (Uran, Neptun, Pluton).
3. Projdeme postupně jednotlivé aspekty a zaměříme se na rozdíl v interpretaci doběžných a rozběrných aspektů.
4. Budeme více zviditelňovat možnosti, které dané aspekty nabízí a rozličné způsoby jejich využití v životě jednotlivých lidí.
.
Kurz slouží k procvičení nabytých zkušeností, k rozšíření astrologických znalostí a dovedností. Účastnit se může jak astrolog s praxí, tak student astrologie.
.
Rozsah – 18:00 – 21.30 h. Celkový čas 21 běžných hodin. První a poslední setkání bude rozděleno na dvě části, z nichž jednu povede P. Turnovský a druhou M. Lukášková, ve zbývajících setkání se budou lektoři pravidelně střídat.
Účastníci musí dopředu zaslat údaje o svém narození, pro zpracování příkladů a podkladů pro jednotlivé hodiny.
.
Termíny: čtvrtky 21. a 28. února, 7., 14., 21. a 28. března 2013
Cena kurzu: 4.000,- Kč.
Cena je konečná. Lektoři nejsou plátci DPH.
Možnosti splátek po dohodě s lektory.
Po přihlášení obdržíte variabilní symbol – možnost platby na účet či v hotovosti na místě. Splátky možné jen po osobní domluvě s lektory.
Přihláška nabere platnost až v momentu uhrazené částky či domluvené platby.
Počet míst je z důvodu nutnosti věnovat se jednotlivým účastníkům omezen.
Místo konání: Radlická 99, Praha 5 150 00 – Metro B – Radlická, tram 7 zastávka Škola Radlice
.
Kontakt
astrolog Pavel Turnovský tel: 724 123 419 e-mail: pavel.turnovsky@gmail.com
astroložka a psychoterapeutka Martina Lukášková tel. 728 113 502 e-mail: astrologmarluk@seznam.cz
.
Rudhyar: Astrologické domy část 2
Astrologie ve starých dobách soustředěná na místo
Až do konce starého věku v šestém století před Kristem, když v Indii žil a učil Gautama Buddha a v helénském světě Pythagoras, vědomí lidí – až na možná vzácné výjimky – bylo podstatně soustředěno na určité místo. Relativně malé skupiny lidí žily, cítily a myslely v podmínkách které mohou být nejlépe definovány jako hodnoty kmene. Kmenové skupiny, základní články lidské společnosti v čase, byly svázány s určitou zemí, z které získávaly své živobytí, jako embryo které je svázáno s matčiným lůnem. Kmen tvořil organismus, každý jeho člen byl celkově začleněn do tohoto mnohobuněčného organismu. Každý člen kmene byl psychicky ovládán způsobem života, kulturou, systémy víry a symboly skupiny, jejíž tabu on či ona nemohli neuposlechnout. Na tomto stupni lidského vývoje nebyly žádné skutečné individuality. Všechny hodnoty, na kterých se zakládala kultura a systémy víry byly vyjádřeními specifických zeměpisných a klimatických podmínek a jednotlivého rasového typu. Kmenové společenství vzhlíželo k minulému a hledalo symbol své jednoty, společného předka nebo božského krále, který by kmen sjednotil a přinesl zjevený typ vědění a dodal neobyčejnou psychickou soudržnost.
Rudhyar: Astrologické domy část 1
Proč astrologické domy?
Většina astrologů by pravděpodobně souhlasila s obecným tvrzením, že astrologie je nauka o souvztažnostech, které mohou platit mezi pozicemi nebeských těles obklopujících Zemi a fyzikálními událostmi nebo psychologickými a společenskými změnami vědomí v člověku. Pohyby nebeských těles jsou až na velmi málo výjimek cyklické a předvídatelné. Pokud můžeme vidět, naše je vesmírným řádem i kdyby tento řád nebyl příliš zřejmý (patrný) pro uzavřenost vycházející z naší polohy na Zemi uprostřed událostí, které obsahuje a emocionálních reakcí na ně, nejsme schopni vnímat (chápat) rozsáhlý obraz kosmické existence. Když uvažujeme nebeské události které se přihodí v nesmírné vzdálenosti od nás, můžeme snadno zakoušet majestátné rytmy naznačené na pozadí oblohy: východ a západ Slunce, Luny a hvězd, novoluní a úplněk, konjunkce planet a další periodické jevy. Takto astrologie vztahující lidské, zdánlivě nepředvídatelné a náhodné zkušenosti v jeho pozemském prostředí do rytmických a předvídatelných změn v postavení a vzájemném vztahu nebeských těles, dávala příslušníkům lidského druhu nejhodnotnější vědomí řádu, které přineslo alespoň transcendentální pocit jistoty (bezpečí).
ASTROLOGICKÉ OTÁZKY 2
ASTROLOGICKÉ OTÁZKY 2
Ptá se astrolog Pavel Turnovský. Odpovídá astroložka Martina Lukášková.
Otázky, které položila Martina Lukášková Pavlovi Turnovskýmu naleznete na:ASTROLOGICKÉ OTÁZKY NA TRANSFORMOTORU
Jak se díváš na délku astrologického rozhovoru a na jeho častost?
Jsou opakovaná setkání nad horoskopem vždy nutná, aby se došlo k nějakému posunu, nebo je to někdy jen manévr, jímž se zastírá vykořisťování klienta materiální či duchovní?
Ve své praxi si držím maximálně dvouhodinovou konzultaci. Obvykle mám konzultace v rozsahu hodinu a půl. Pod hodinu se nedostanu a nad dvě hodiny nechci jít. Důvodem mi je forma konzultace. Je třeba dát druhé straně přiměřeně času na popis své situace, na otázky a zmapování terénu, který dotyčného zajímá. Pak je tu čas na samotnou konzultaci a doplňující otázky. Mám zkušenost, že víc jak dvě hodiny (nejlépe hodinu a půl) člověk nepotřebuje. Delší sezení mají tu nevýhodu, že nashromážděných informací je tolik, že může dojít k určitému „přesycení“ a hlavní impuls toho, že se člověk ve své situaci zorientoval, se rozmělní a vyprchá.
Četnost sezení záleží na otázce, s kterou lidi přichází. Pokud se někdo chce poradit o vztahu, práci či prožívaném období, obvykle stačí jedna až dvě konzultace s tím, že dotyčná či dotyčný přijde zas, až bude potřebovat. Je-li dotaz složitější, to znamená, že se například člověk chce zevrubně něco zkoumat, mohou být setkání častější. Myslím, že pět setkání však nepřekročí. Rozhodně není vhodné chodit k astrologovi, kvůli všemu, co se mi šustne.
Opakovaná setkání jsou nutná, potřebuje-li je člověk na horoskop, nebo nestihne-li se probrat potřebný materiál během astrologické konzultace. Astrologická konzultace není psychoterapie v pravém smyslu, proto si myslím, že k vykořisťování klienta nedochází, pakliže si astrolog nehraje na nějakého „borečka přes vědění“ či gurua. Chce-li však člověk přijít něčemu na kloub pomocí astrologie a stanoví si spolu s astrologem takovou zakázku, je pak možné přijít několikrát na konzultaci. Na terapii chodíme v okamžiku, kdy si potřebujeme něco ujasnit, odžít, prozkoumat, urovnat… Je to procesní technika, která potřebuje více sezení. I ta jsou však psychoterapeutem limitována na nějaké konkrétní dohodnuté časové období, které není překračováno. Takže k vykořisťování by docházet nemělo. Možná svým dotazem narážíš na hýčkání si lidí, podporování jejich sklonu využívat konzultace k vlastnímu obohacení či pocitu, že mám moc. Ano, to se děje. Osobně mi průprava v psychoterapii pomohla opírat se o standarty, které mne včas upozorní na nutnost zareagovat a člověku na horoskop vysvětlit, že další konzultace by k ničemu nevedly.
ASTROLOGICKÉ OTÁZKY 1
ASTROLOGICKÉ OTÁZKY 1
Ptá se astrolog Pavel Turnovský. Odpovídá astroložka Martina Lukášková.
Řada astrologů odchází k jiným oborům, protože mají pocit, že v astrologii nevidí okamžité výsledky. Jaký je tvůj názor?
No, jo. Astrologie nenabízí okamžité výsledky. Je to jazyk a ten také nedokáže zhmotnit to, o čem promlouvá. Dokáže přinést popis, ale skrytý význam hovoru si každý musí najít sám. Astrologický jazyk dokáže přinést metafory, které mohou inspirovat či provázet životem. Astrologické symboly nejsou nějakými předměty, nejsou hmatatelné. Pokud něco popisujeme, směřujeme svou řeč od konkrétního symbolu k posluchači, který si může v dialogu s námi, astrology, uvědomit ony pro sebe důležité ale navenek skryté významy. Astrolog se zabývá cykly a tím pádem si uvědomuje, že popisuje proces. To, co považujeme za nedostatek okamžitých výsledků, je naše neochota hledat souvislosti vlastního životního příběhu. Na druhou stranu prvek náhody, který hraje v životě všech živých tvorů velkou roli, z horoskopu nevyčte žádný astrolog. Astrologie nabízí pohled na životní fáze konkrétního člověka. Už to je dost! Zmapovat místo, kde se nacházím je přeci dostatečný „výsledek“.
Klienti však často očekávají, že astrolog jim nabídne nějaký praktický návod, řešení, ono Černyševského ba dokonce Leninovo: „Co dělat?“. Je humanistickému astrologovi možné být návodný?
Být návodný? Chápu-li správně, měl by astrolog dávat rady. To je možné, ale určitě by je měl uvést větou: „Kdyby byl na vašem místě, tak… Být ve vaší situaci, tak bych se zařídil následovně.“ Prostě dbát na to, aby měla druhá strana vždy prostor na samostatné zvážení eventualit a na vlastní rozhodnutí. Nelepší je, aby si člověk s astrologem díky přímému rozhovoru uvědomil to, co hledá a vyslovil to sám nahlas. Není nad zkušenost, když si na „věci“ přijdeme sami. Astrologická konzultace tomu může opravdu notně pomoci.
Astrolog by měl evokovat v druhém schopnost otevřít se možnostem a na chvíli se zbavit strachu ze změny. Měl by člověka doprovázet na cestě zmatení, rozpaků a obav. Na této cestě by mohl astrolog být nenahraditelným partnerem, který nabádá druhé na základě vlastního příkladu k neustálému vztahování se k celkům větším, ale i k poezii každodennosti, která je-li žitá tady-a-teď je hudbou multiverza a inspirací k tomu, být hotov postavit se změnám.
Astrologickou otázku, kterou položila Martina Lukášková Pavlovi Turnovskému naleznete na
přednáška Krize očima astrologie a astropsychologie 3.12.2012 Praha
Pokud vás zajímá, co si o současné krizi myslí moderní humanističtí a transpersonální astrologové a astropsychologové, můžete se s jejich názory seznámit na přednáškovém večeru
KRIZE OČIMA ASTROLOGIE
Civilizace na rozcestí
Petr Lisý: URANSKO-PLUTONSKÁ KRIZE JAKO ZRCADLO CIVILIZACE, KTERÁ ZTRATILA SMYSL PRO POSVÁTNO Charakteristika významu Urana a Pluta v psychologické astrologii. Vliv těchto archetypických energií na utváření (post)moderní společnosti. Současná krize jako ultimátum civilizaci, která ve jménu sobeckých zájmů „odkouzlila“ a zpředmětnila přirozený svět a ztratila vůči němu schopnost vztahu a úcty (religió).
Pavel Turnovský: KRIZE A STRUKTURA CYKLU Co plyne ze srovnání průběhu současného a předchozího uransko-plutonského cyklu pro hledání východiska ze současné krize. Analogie a zrcadlení cyklických procesů majících počátky v letech 1850 a 1965.
Martina Lukášková: KDE HLEDAT VÝCHODISKO Z KRIZE? Otázka, kterou si klade každý, kdo se potká s krizí. Dokáže nabídnout astrologie nosná východiska anebo je sama v krizi? Je možné nalézt odpovědi v Rudhyarově koncepci cyklu vztahů planet?
Moderuje Tomáš Daněk
KDY: 12. 12. 2012, 18:00 - 21:00
KDE: v Emauzském opatství, Vyšehradská 320/49, Praha 2
VSTUPNÉ: Kč 100
Společnost pro humanistickou a psychologickou astrologii zde:
Rudhyar: Dvanáctý dům
Dane Rudhyar: Dvanáctý dům
Dvanáctý dům uzavírá cyklus lidské zkušenosti. Je poslední fází v procesu který se může během života jedince opakovat, nebo uzavřít tím co nazýváme smrt. Ve dvanáctém domě jedinec buď slučuje své úspěchy do semene nového cyklu růstu nebo se setkává s nahromaděnými výsledky svých nezdarů. Ve skutečnosti prakticky neexistuje člověk který nedosáhl nějakého úspěchu a nezakusil osobní nebo společenské prohry. V posledním domě cyklu je člověk nevyhnutelně konfrontován se svými úspěchy a nezdary. Jeho vzpomínky na minulost, vědomé nebo nevědomé, se shromažďují před prahem začátku nového cyklu. Jsou to Andělé Světla zvoucí na druhou stranu, nebo temní Strážci Prahu, jejichž rysy mají podobu jedincových frustrací, jeho životních odmítnutí, jeho strachu, jeho hříchů opomenutí stejně jako spáchaných přestupků. Jedinec se musí vyrovnat s touto složenou entitou kterou sám vytvořil. Musí jí projít, za každou cenu – jestliže pro něho má začít nový cyklus.
Rudhyar: Jedenáctý dům
Dane Rudhyar: Jedenáctý dům
Právě tak jako pátý dům popisuje projevení schopností které byly získány ve čtvrtém domě, tak jedenáctý dům pojednává o formách kterých schopnosti projevené ve fázi desátého domu mohou nabývat jakmile jsou využity. Energie a nadání koncentrované ve čtvrtém domě nacházejí své vyjádření díky mechanismu objevujícímu se v pátém domě, plodné nebo tvůrčí aktivity, emoční citové výlevy vlastního já, přijímání rizika a všechny druhy odvahy, dramatická gesta v kterých jedinec funguje v osamělém jasu nebo jako pán lidí a okolností. Pátý dům je domem kosmického autokrata, Slunce, které v zářivé slávě vylévá samo sebe do prostoru a nesmlouvavě kontroluje pohyby svých planet.
Rudhyar: Desátý dům
Dane Rudhyar: Desátý dům
Ve čtvrtém domu se jedinec učí stabilizovat a organizovat své energie z hlediska toho co zakouší jako základní prvky své osobnosti, poté co si osvojil alespoň instinktivní uvědomění toho co mu život a jeho původ dal k dispozici do užívání – druhý dům – a také poté co si osvojil znalost toho jaké možnosti mu poskytuje a dává jeho prostředí – třetí dům. Instinktivně nebo vědomě zjišťuje kam patří v omezené oblasti své rodiny a jaký postoj musí jako jedinec přijmout. Jeho povaha nabývá konkrétní formy, z hloubky jeho bytosti a jako výsledek souhry všech organických funkcí zakouší sílu, nebo jestliže byl podmíněn slabostí nebo hrozivým a chaotickým prostředím – bezmocnost.
Rudhyar: Devátý dům
Dane Rudhyar: Devátý dům
Zkušenosti dávané do souvislosti s devátým domem jsou v podstatě ty se kterými se jedinec setkává v průběhu svého hledání smyslu věcí. Tento dům který je domem “ padajícím “ speciálně popisuje také záležitosti které vztahům a všem druhům skupinové aktivity umožňují nejúspěšněji fungovat a rozvíjet se v rámci systému konkrétní společnosti a kultury. Toto vyžaduje znalost celkových podmínek, postupů a pravidel které strukturují konkrétní způsob života společnosti a možností které k dosažení úspěchu a expanze tento způsob života poskytuje. Devátý dům je tradičně domem filosofie a náboženství, ale také pojednává o všech zákonných otázkách. Obecně se vztahuje k všemu co rozšiřuje jedincovo pole aktivity a prostor jeho mysli – dlouhé cesty, úzké kontakty s jinými kulturami a obecně cizinci a takto “ velkými sny “ které odhalují otevřenému vědomí směřování životních změn, význam minulosti, přítomnosti a předvídatelných událostí stejně jako trendů individuálního a kolektivního osudu. V rámci tohoto domu přicházejí také zkušenosti s věštci, proroky, vykladači osudu, statistiky zaměřenými na budoucnost, vyvozovači závěrů atd.
Rudhyar: Osmý dům
Dane Rudhyar: Osmý dům
Život jedince je jako elipsa která má dvě ohniska, na rozdíl od kruhu který má pouze jeden střed. Těmito dvěma ohniskovými body, principy nebo tendencemi které jsou gravitačními body života a vědomí lidské bytosti, jsou, jak jsme viděli, individuálnost a vztahovost, jednotlivě představované Ascendentem a Descendentem. Protože astrologie vztahuje všechny své symboly a interpretace k začátku cyklů, prvnímu okamžiku individuální existence, prvnímu nádechu který propojuje nově zrozený organismus s otevřeným prostředím, domy nativity jsou počítány od Ascendentu, od prvního k dvanáctému. Nicméně, cykly existence nejsou uzavřené kruhy, dvě síly pocházející z principů individuálnosti a vztahovosti ovládají každá jednu polovinu cyklu. Hemicyklus pod horizontem je ovládán úsilím o aktualizaci všech možných potencialit obsažených v jedinci při narození, hemicyklus nad horizontem, přestože stále hluboce ovlivněn procesem sebe – aktualizace a úsilím o sebe – naplnění, je silně podmíněn charakterem a výsledky vztahů do kterých jedinec musí vstoupit pokud má dosáhnout úplného osobního naplnění.
Rudhyar: Sedmý dům
Dane Rudhyar: Sedmý dům
Když je dosaženo sedmého domu zabýváme se zkušenostmi které již nevyplývají z typu aktivity založené zejména na individuálním já, ale místo toho na zakoušení způsobů vztahu k jiným já, způsobů vztahu které naznačují elementární smysl spolupráce a sdílení s jinými osobami. Ale pouhá kooperace neodhaluje úplný příběh, protože sama o sobě může mít pouze pomíjivou a povrchní hodnotu. Spolupracující by měli pocítit, že jejich „společný projekt“ slouží v rámci rozsáhlejšího existenčního celku, obvykle v rámci konkrétní společenské komunity nebo v nejlepším případě v rámci lidstva uvažovaného jako planetární organismus. Měl by být funkční účastí. Mělo by být nalezeno alespoň nejasné uvědomění si toho k čemu vztah slouží, co vztah mezi dvěma partnery zahrnuje, co je jeho účelem, a v rámci tohoto účelu by potom každý z partnerů měl být schopný objevit svůj vlastní individuální smysl. Život bez cíle – nebo jak by řekl americký indián, bez „vize“ – je žitím téměř bez hodnoty, a není do značné míry odlišný od života zvířete. Ale z hlediska různorodosti cílů mohou lidské bytosti evidentně, vědomě nebo instinktivně, žít, jednat a spolupracovat.
Rudhyar: Šestý dům
Dane Rudhyar: Šestý dům
Šestý dům je dům „padající“, je posledním ze tří domů které mají svůj symbolický počátek v Nadiru, to znamená v nejnižším konci vertikální osy nativity, poledníkové linie. Padající domy jsou třetí, šestý, devátý a dvanáctý, ale je základní rozdíl mezi šestým a dvanáctým domem které končí v tomto pořadí na Descendentu a Ascendentu – západním a východním bodu natálního horizontu – a třetím a devátým domem které končí na Nadiru a Zenitu.
Rudhyar: Pátý dům
Dane Rudhyar: PÁTÝ DŮM
To co bylo ve čtvrtém domu asimilováno, stabilizováno, integrováno nebo vystavěno produkuje potenciál energie. Sílu která je dostupná k užití. Na biologické úrovni to není pouze energie potřebná pro mezibuněčnou výměnu a přizpůsobení se těla změnám teploty, vlhkosti nebo magnetismu nacházejícího se ve fyzickém prostředí, ale také nervová a svalová energie vyžadující přijímání potravy, setkávající se s překážkami a nepřátelstvím a uspokojováním základních psychologických potřeb, například potřebou druhu reprodukovat se pářením. U mentálně a emocionálně vyvinutého jedince je osobní síla k dispozici v menším nebo větším rozsahu pro sebevyjádření z hlediska společenských a kulturních hodnot.
Rudhyar: Čtvrtý dům
Dane Rudhyar: ČTVRTÝ DŮM
Se čtvrtým domem se dostáváme k jedné z nejvýznamnějších, přesto všeobecně nejméně správně chápaných částí moderních astrologických nativit. Příčina toho proč je čtvrtý dům uvažován pouze ve svém nejpovrchnějším smyslu – jako poukazující na domov a všechno nemovité jmění – je ta, že většina z nás stále žije na Zemi, která v naší základní pocitové zkušenosti zůstává plochou, přestože všechna naše rozumová ujištění představují protiklad. Astrologie stále čerpá velkou část svého symbolismu a významů z ptolemaiovské koncepce světa, a takto je čtvrtý dům stále spojován s ideou že pod povrchem Země není nic kromě pevné substance prostírající se stále hlouběji a s žádným jiným významem kromě toho že je pevná a je podkladem na kterém se staví domy a z kterého vzchází úroda a dobývá se podzemní bohatství.
MUNDÁNNÍ ASTROLOGIE ukázka učebního materiálu
PŘEHLED MUNDANNÍ ASTROLOGIE
Pavel Turnovský
Podle filosofa Zdeňka Kratochvíla „astrologie byla v nejstarší době chápána jako výklad „písma nebe“, hlavně pozic planet ve znameních zodiaku. Pojem „písma nebe“, ze kterého lze přečíst význam pozemských dějů, potkáváme v řadě starých kultur. V Řecku se astrologie objevuje začátkem helénistické doby, a to jako racionalizující recepce babylonských nauk. K tomu přistupuje pojetí člověka jako mikrokosmu a sounáležitost jednotlivých částí lidského těla s kosmickými silami. „Hermetický“ princip „co je nahoře, je i dole“ byl prý i jakýmsi metodickým klíčem astrologie. Platonici někdy astrologii považují za svého druhu teologii, z aristotelské tradice zase přistoupí pojetí kauzálního výkladu „působení planet“. Základním pramenem středověké a renesanční astrologie je Ptolemaiův spis Tetrabiblios (Čtyři knihy astrologických předpovědí), se kterým se latiníci seznámili prostřednictvím Arabů.
Renesanční zvnějšnění hermetických nauk se týká i astrologie. Jako se pro alchymisty stalo kamenem úrazu zlato, tak jím pro astrologii bylo předpovídání budoucnosti. Už antická astrologie tím překročila rámec čisté souvztažnosti nebeských a pozemských dějů. Arabové tuto tendenci posílili svým fatalismem a kultem nutnosti natolik, že v renesanci byla astrologie považována především za metodu předpovídání budoucnosti. Proti tomu se osamoceně postavil až Johannes Kepler, jehož způsob myšlení byl astrologii a jejímu kontextu občas blízký. Zdeněk Kratochvíl: Filosofie mezi mýtem a vědou (Od Homéra po Descarta) kapitola 17.4 Renesanční astrologie.
Nicméně věštilo se odjakživa příležitostně nebo soustavně ve všech civilizacích. Ve Starém zákoně se např. připomíná babylonský zvyk věštit o novoluní. Je třeba si uvědomit, že staří astrologové věnovali pozornost rozmanitým jevům na obloze, které dnes patří spíš do oblasti meteorologie.
Anne Cheng (Dějiny čínského myšlení str. 39) upozorňuje na racionální podobu věšteb v Číně: Bude pršet. Nebude pršet. Úroda bude dobrá. Král by se neměl spojit s tím a tím kmenem. Iniciativu má člověk, on navrhuje a bohům nezbývá než působit.
Věštby Apollónovy kněžky Pýthie z Delf, bývají naproti tomu někdy rozumné jindy mnohoznačné. Např. věštba lýdskému králi Kroisovi na dotaz, zda bude jeho výprava proti perskému králi Kýrovi úspěšná, zněla: „Překročíš-li řeku Halys, zničíš velkou říši.“ Kroisos zničil velkou říši, ale tu svoji. Read the rest of this entry »
Rudhyar: Třetí dům
Dane Rudhyar: TŘETÍ DŮM
Když astrologické učebnice mluví o třetím domu jako o domu „bratrů a sester a blízkých příbuzných“, skutečně to znamená nejranější prostředí novorozence a rozvíjení vztahu k němu. Všechno v tomto prostředí působí na dítě a to je v kontaktu s tím čím začíná objevovat rozsah svých schopností a rozlišovat co je, jako živý organismus nadaný zvláštním druhem vědomí, z vnějšího světa. Tento svět obsahuje předměty a možná zvířata a záležitosti podporující růst, jakož i členy jeho uzavřené rodiny. Opravdu, astrologické odkazy na členy jeho rodiny – rodiče, sourozence, příbuzné – náležející k typu života který je stále uzavřeně zapojen do kmenových vztahů nebo příbuzenství. Ve společnosti, v které staré rodinné vzorce ztrácejí většinu ze své důležitosti, musí být vzaty v úvahu podstatnější hodnoty, hodnoty které poukazují na jakékoliv prostředí jako celek představující se rostoucímu vědomí dítěte.
Rudhyar: Druhý dům
Dane Rudhyar: DRUHÝ DŮM
Druhý dům tradičně poukazuje na bohatství a v naší společnosti na peníze – symbol schopnosti vlastnit cokoliv co jedinec potřebuje nebo po čem touží. Pojem bohatství je nicméně velmi komplexní, má několik úrovní významů a většina astrologů má, nešťastně, tendenci interpretovat tento pojem a „záležitosti druhého domu“ povrchním, hlavně společenským způsobem. To co je skutečně v sázce v typu individuálních zkušeností které se vztahují k druhému domu nativity je problém vlastnictví, to co je zamýšleno vždy když jedinec používá slova „moje“ a „moje vlastní.“
Rudhyar: První dům
Dane Rudhyar: PRVNÍ DŮM
Z hlediska astrologie s na jedince soustředěným přístupem, akt dýchání určuje první okamžik individualizované existence. V okamžiku prvního nádechu se otevírá ventil v srdci, krev se žene do plic a dva základní životní rytmy lidského organismu, proudění krve a dýchání, začínají fungovat. Třetí rytmus, o kterém pravděpodobně nic nevíme, který poukazuje na pulsace mozkomíšního moku, který se sám o sobě vztahuje k elektromagnetickým – „éterickým“ – proudům, může být také zahájen.
Ladislav Moučka: NACHAŠ
Ladislav Moučka
NACHAŠ – Had Mojžíšovy knihy Genesis
O počátku a konci biblického času, návratu ke Stromu života a naději
*
Základní body obsahu knihy:
- Geometrická konstrukce Stromu života
- Tvar a proporce Božího jména
- Princip starozákonního času
- Počátek a konec biblického času
- Srovnání egyptské genesis s hlavními obrazy evangelií
- První a Druhý Adam
- Datační systém Starého zákona a jeho vliv na určení počátku křesťanského letopočtu
- Mariánská symbolika a vnitřní probuzení
- Kabalistický výklad Otčenáše
10. Výklad Sefer Jeciry – Knihy utváření na základě posvátné geometrie
Část knihy s dovolením nakl. Půdorys přečtete na
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151049883103934.454270.166386878933&type=3
*
Celým Starým a Novým zákonem probíhá jednotná, velice důsledně dodržovaná číselná symbolika. Dodnes se mezi badateli ale vedou spory o jejím smyslu. Biblické příběhy se odehrávají na časové ose, která se nekryje s historickou realitou. Do současnosti nikdo pořádně neví, co tato časová osa vlastně znamená a za jakým účelem byla vytvořena.
Středobodem knihy Nachaš je objev nového řešení, ke kterému jsem dospěl až po mnoha letech práce. Klíč k číselné symbolice je kosmologický a jde v něm o pochopení správného postupu rýsování STROMU ŽIVOTA.
Vše spočívá v nalezení velmi jednoduché analogie mezi rychlostmi planet známých ve starověku vůči proměnné délce dnů roku. Tento vztah se dá geometricky zachytit. Každý geometrický útvar má pevně dané vlastnosti, které lze číselně vyjádřit. Do geometrických vlastností Stromu života zapadá biblická číselná symbolika s mimořádnou přesností, a my ji díky tomu můžeme pozorovat jako celistvý harmonický útvar.
Zlomové momenty biblických dějů se nadto odehrávají v uzlech přesného datačního systému, který byl nade vší pochybnost vytvořen uměle, do biblických knih byl zakomponován až dodatečně
a uzavřen mohl být nejdříve až na přelomu 6.-5. století před Kristem.
Společným znakem obou číselných systémů je symetrie chápaná jako všemu nadřazený zákon. Kniha Nachaš – Had Mojžíšovy knihy Genesis zpřesňuje výklad číselné symboliky Starého
a Nového zákona a zároveň je svým způsobem přínosná i pro historii astronomie.
Podobně jako píše Hans Küng, nechci se touto knihou dotknout náboženského cítění těch, pro jejichž víru v Boha jsou důležité zázraky chápané doslovně. Snažím se spíše současnému člověku nabídnout odpovědi na některé otázky, které mu mohou v jeho víře bránit.
Kniha Nachaš obsahuje údaje, které jsou snadno ověřitelné a doposud nebyly publikovány doma ani v zahraničí.
Ladislav Moučka
*
Formát B5, šitá v tvrdých deskách s přebalem, 400 stran, 150 ilustrací
Prodejní cena: 598 Kč
Naše knihy distribuuje knižní velkoobchod KOSMAS
sklad: V Zahradě 877, 252 62 Horoměřice
tel.: 226 519 387
e-mail: odbyt@kosmas.cz, www.firma.kosmas.cz
Knihy je možno pohodlně zakoupit v internetovém knihkupectví www.kosmas.cz,
nebo přímo u nakladatele pudorys@seznam.cz.
Martina Lukášková: Inanna a Ereškigal – revoluce Venuše
Martina Lukášková: Inanna a Ereškigal – revoluce Venuše
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Revoluce-Venuse.pdf
Martina Lukášková: Inanna a Lilit
Příspěvěk Martiny Lukáškové k debatě o Lilit
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Inanna-a-Lilit1.pdf
Astrologická škola pro statečné v ČT
ASTROLOGICKÁ ŠKOLA PRO STATEČNÉ V ČESKÉ TELEVIZI
v seriálu ČT Za zrcadlem z léta roku 2010 lze shlédnout ukázky praxe Astrologické školy pro statečné, jmenovitě astrodrama Martiny Lukáškové (astroložky, arteterapeutky a psychoterapeutky) a část konzultace s astrologem Pavlem Turnovským.
Pořad můžete shlédnout v archivu ČT
astrodrama Martiny Lukáškové
Pavel Turnovský: Co je humanistická astrologie
Úvod do humanistické astrologie
Tato skripta jsou zpracována striktně z hlediska psychologií inspirované, humanistické astrologie
astropsychologie, psychoastrologie) a na několika místech přesahují do astrologie transpersonální. Vznikla počátkem 90. let minulého století na základě studia prací Marca Edmunda Jonese, Michaela R. Meyera, Alexandra Rupertiho, a zejména zakladatele této větve, filosofa, hudebního skladatele, astrologa a filosofa francouzského původu Dane Rudhyara, a také autorových vlastních zkušeností.
HUMANISTICKÁ ASTROLOGIE
Podle Rudhyara je astrologie jednou z technik lidského poznání. Není to ani empirická věda, ani umělecký obor, ale symbolický jazyk, „algebra života“, jejímž cílem je „alchymie osobnosti“, tedy duševní a duchovní integrace osobnosti a rozvoj vědomí člověka pod vlivem filosofie věčného kosmického řádu. Podle humanistických astrologů se astrologie nemá zaměřovat na predikci událostí, ale na rozvoj lidské osobnosti. Události, které se člověku dějí, pouze symbolizují problémy vývoje, které mají být rozřešeny. To souvisí s Jungovým konceptem synchronicity, tedy nekauzálním vztahem mezi světem lidské psychiky a kosmickou situací, a s pojmem kvality času (vše, co se děje v určitém čase, nese jeho charakteristiku). Humanističtí astrologové zastávají názor, že planety nevysílají ani nepřenášejí žádné přístrojově měřitelné astrologicko-fyzikální vlivy, ale jsou pouze symboly určitých funkcí (tělesných, psychických i duchovních), nazývaných kdysi bohy, a slouží k odměřování a posuzování cyklů oněch funkcí. Právě ve srovnávání těchto nebeských cyklů a životních cyklů tady na Zemi spočívá astrologická metoda. Humanistická astrologie tak posuzuje všechny jevy z hlediska symbolického, cyklického a psychologického, v čase a prostoru, tedy v rytmu a tvaru. Kromě toho ne že by zcela zavrhovala analytický přístup k horoskopu užívaný dosavadními školami, ale upřednostňuje přístup holistický, celistvý, doplněný strukturálním pohledem. Read the rest of this entry »
Psychologická astrologie v teorii a praxi
Pokud vás zajímá psychologická astrologie, pak je ještě čas vstoupit do 21. běhu-ročníku Základního dvouletého kurzu humanistické a transpersonální astrologie, který právě začal.
Proč se neučit přímo u pramene? Astrologická škola pro statečné stála na počátku 90. let u zrodu humanistické a transpersonální astrologie a tedy i psychologické astrologie u nás.
Výtvarník astrolog Pavel Turnovský a astroložka Martina Lukášková, psychoterapeutka s akreditovaným výcvikem vycházejí z učení amerického filosofa, hudebního skladatele a astrologa francouzského původu Dane Rudhyara, zakladatele psychologické, humanistické a transpersonální astrologie a jeho evropského souputníka Alexe Rupertiho.
-
dotazy směřujte na +420 724 123 419
-
astrolog.Pavel.Turnovsky@seznam.cz
-
Pavel.Turnovsky@gmail.com
-
astrologMarLuk@seznam.cz
-
Alex Ruperti Saturnovy tranzity 2. část
SATURNŮV INDIVIDUÁLNÍ CYKLUS – TRANZITY DOMY
Kromě obecného – generického cyklu, kde se kritické body obratu přibližně kryjí ve stejném věku u všech lidí, existuje také individuální způsob, jak sledovat saturnský vliv při tranzitech Saturna domy natálního horoskopu. Jestliže přesná doba narození není známa, je možno získat informaci sledováním tranzitů Saturna po solárních domech.
Alex Ruperti Saturnovy tranzity 1. část
SATURNOVY CYKLY
TRANZITUJÍCÍ SATURN A PROGRESIVNÍ LUNA
Každý z nás má nějaký svůj prazáklad, své rodinné a rasové předky a do jisté míry jsme také nositeli dědičných lidských vlastností. Takto je každé nově narozené dítě jakousi syntézou kolektivních prvků a také – jestliže věříme v reinkarnaci – konečným produktem nekonečné série projevů božské duše. Z astrologického hlediska je symbolem této kolektivní minulosti planeta Saturn. Poloha Saturna v natálním horoskopu pak naznačuje, jak minulost podmíní vývoj našeho dalšího života. Saturn definuje individuální bod počátku. Vesmír dospěl před naším příchodem do určitého stádia a od tohoto okamžiku se musíme vydat svou vlastní cestou. Saturn nikterak neřídí budoucnost, spíše definuje minulost, pozadí a tradice – kulturní i rasové – do kterých se člověk narodil. Začátek cyklu v žádném případě absolutně a nevyhnutelně neurčuje i jeho konec. V každém cyklu existuje jakýsi středobod – nepřetržitá Přítomnost – která symbolizuje tvůrčí sílu jedince, což je pro průběh života faktor nepředpověditelný. Tento kreativní prvek je ovšem pouze potenciální a nemusí fungovat u každého jednotlivého člověka, působí pouze tehdy, jestliže se jedinec stane relativně celistvou a integrovanou osobností. Pokud k takovéto integraci nedojde, zůstává člověk pasivním exemplářem své rasy, komunity, kultury. Pro tvůrčího člověka je však přítomný okamžik něčím více než pouhým rezultátem minulosti. Saturnský přítomný okamžik na sebe bere podobu učitele pouze tehdy, jestliže osoba není individualizovaná. V takovémto případě člověk cítí, že jeho původnost, originalitu svazuje určitá rutina: jeho aspirace sahají jen do úrovně kolektivní normy, jeho činnost se opírá o precedenty a je proto zbavena tvůrčí – tedy svobodné – iniciativy. Read the rest of this entry »
Rudhyar: O astrologii v Rytmu celostnosti
Když ve stabilních společenstvích převládlo zemědělství a chov zvířat, začal ovládat roční cyklus, symbolizovaný a měřený kalendářem, rozsáhlejší souhrn aktivit. Tento cyklus (ustavený oběhem země kolem slunce) se přirozeně dělil na základě cyklických změn vzhledu měsíce – změn, o nichž se věřilo, že hluboce ovlivňují životní procesy (a dokonce později i rozvoj osobnosti).Astrologie se zrodila z kombinace větších a menších cyklů spolu s dalšími periodickými změnami noční oblohy. Sloužila pro interpretaci významu změn, který mohl být při psán ročním biologickým cyklům a později i cyklům delším, ve kterých vystupovaly jako ukazatele času i konjunkce a opozice planet, zvláště Jupiteru a Saturnu. Hodnota astrologie spočívá mimo jiné v tom, že umožňuje interpretovat cyklus bez apriorního předpokladu, že by jedna polovina cyklu byla negativní a druhá pozitivní. Opakující se cyklický vzorec je tvořen souhrou dvou sil, které se pokládají za stejně důležité; to, co se cyklicky mění, je jejich vztah.